Kronika Strona główna / Kronika / III kwartał 2022

24-25.09.2022 Mazowsze – wycieczka Klubu Turystycznego PTTK Senior

Twierdza Modlin u ujścia Narwi do Wisły jako miejsce obronne zaczęła powstawać podczas potopu szwedzkiego, potem fortyfikacje budowali i Napoleon, i zaborcy carscy. Zwiedzając twierdzę z ponad 2-kilometrowymi koszarami wysłuchaliśmy opowieści o Baśce Murmańskiej.

Następnie odwiedziliśmy Palmiry – miejsce kaźni, Stawisko, gdzie mieszkali państwo Iwaszkiewicz poeta liryczny i czytelniczka idealna, miasto – ogród Podkowa Leśna z najpunktualniejszymi pociągami, nocleg mieliśmy w Niepokalanowie.

Drugiego dnia odwiedziliśmy Sochaczew z ruinami zamku książąt mazowieckich, Żelazową Wolę – miejsce urodzenia Fryderyka Chopina, Brochów z zabytkowym obronnym kościołem, Wyszogród z Górą Zamkową, Czerwińsk z sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia i muzeum misyjnym, Pułtusk z najdłuższym rynkiem w Europie.

Zobaczyliśmy wiele ciekawych miejsc, zarówno nasza przewodnik Iza Walentynowicz jak i lokalni przewodnicy przekazali nam dużo informacji.

Barbara Łojewska

Twierdza ModlinTwierdza ModlinKampinowski Park Narodowy PalmiryMuzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku

Podkowa LeśnaRuiny zamku Książąt Mazowieckich w SochaczewieŻelazowa WolaBrochów, Pułtusk, Czerwińsk nad Wisłą

Zdjęcia: Krystyna Kulesza

Pierwsza po okresie wakacyjnym odsłona Dyskusyjnego Klubu Filmowego Seniora to film „DIANA. The Princess”, który obejrzeliśmy w kinie FORUM 21.09.2022 r.

Najnowszy film nagrodzonych Oscarami twórców dokumentalnych hitów Sugar Man i Człowiek na linie – Man on Wire. Poruszająca, pełna emocji i wzruszeń, wyłaniająca się z mozaiki materiałów pozbawionych skrupułów paparazzich, opowieść o Dianie, kobiecie, której życie śledził cały świat.

W dniu ślubu z księciem Karolem, Diana Spencer przykuwa oczy całego świata. Od tej chwili każdy ruch przyszłej ikony XX wieku, obserwowany jest przez obiektywy paparazzich, którzy staną się fascynacją i przekleństwem księżnej.

Twórcy filmu kwalifikują go jako dokument, zdecydowanie dystansują się od klasycznej wizji gatunku. Rezygnują z wypowiedzi ekspertów czy osób związanych z księżną Dianą i operając się wyłącznie na archiwalnych materiałach wideo oraz nagraniach dźwiękowych, ożywiają międzynarodową fascynację          Lady Di.

Prelekcję przed i dyskusję po filmie poprowadził dr Tomasz Adamski

Notatkę sporządziła Lucyna Kowalczyk

Zdjęcia: Maria Beręsewicz

W dniu 03.09.2022 grupa 42 słuchaczy (4 osoby dojeżdżały we własnym zakresie) spotkały się na dworcu PKP aby o godzinie 5.10 wyjechać do Koszalina, do którego bez większych problemów dotarliśmy o godzinie 15.22. Po rozpakowaniu swoich bagaży udaliśmy się do komisji lekarskiej, która ordynowała nam w zależności od schorzeń różne zabiegi m.in. fango, masaże kręgosłupa , SIS, Ugul.

W niedzielę była cudna, słoneczna pogoda więc chyba prawie wszyscy wylegli na plażę znajdującą 30 może 50 metrów od drzwi ośrodka.

W poniedziałek pojechaliśmy ciuchcią do Gąsek aby obejrzeć i co poniektórzy mieli okazję wejść na drugą co do wysokości w Polsce 51 metrową latarnię morską.

We wtorek właściciel ośrodka "LeDan" zorganizował wieczorek zapoznawczy z muzyką odtwarzaną przez Di-dżeja, miała być również lampka wina z rana bezpłatnego ale już wieczorem za 5 zł.

Część z naszych słuchaczy zechciała skorzystać z usług biura turystycznego i tak 4 osoby pojechały do Kołobrzegu, 11 osób do Świnoujścia, 10 do Berlina.

W następny poniedziałek pojechaliśmy do Dygowa do "Miodowego Raju" do Pasieki Pszczółka .Na początek wysłuchaliśmy wspaniałego wykładu na temat historii pszczelarstwa i miodów. Potem zostaliśmy poczęstowani kiełbaską z grilla oraz kieliszeczkiem dwójniaku - miodu pitnego. Po degustacji osoby zainteresowane mogły w sklepiku nabyć miody, produkty uboczne przy produkcji miodu oraz przeróżne wyroby z wosku pszczelego.

We wtorek właściciel ośrodka zorganizował nam ognisko z pieczeniem kiełbasek a we czwartek wieczorek pożegnalny.

W sobotę przed 12 był podstawiony autokar, którym dojechaliśmy na dworzec PKP w Koszalinie. Do Białegostoku przyjechaliśmy punktualnie o godz. 23.24.

Dziękuję wszystkim uczestnikom w zorganizowanym przeze mnie wyjeździe do miejscowości Chłopy. Największym atutem tego pobytu była bliskość do morza, czysta piaszczysta plaża, wspaniała pogoda i na plażowanie i na spacery, dobre wyżywienie ( chociaż ciągle było za mało śledzi ) i mam nadzieję dobra atmosfera.

Maria Waśkiewicz

Wczasy rehabilitacyjno-wypoczynkowe studentów UTW w miejscowości Chłopy

w terminie  03-17.09.2022 r.

Miejscowość Chłopy położona jest 6 km od Mielna, 25 km od Koszalina i 30 km od Kołobrzegu. Jesteśmy tu od soboty. Grupa licząca 46 osób została zakwaterowana w ORW "LeDan" z holu którego wychodzimy bezpośrednio na plażę. Jak do tej pory pogoda nam dopisuje - jest słonecznie, korzystamy z plaży i zabiegów leczniczych oraz fakultatywnych wycieczek. W poniedziałek wybraliśmy się na wycieczkę ciuchcią do latarni morskiej w Gąskach. Organizatorem turnusu jest Maria Waśkiewicz. Humory dopisują.

03.09.2022 Las Solnicki spacer Klubu Turystycznego PTTK Senior

Spotkaliśmy się przy ul. Ciołkowskiego przy pomniku Żołnierzy Armii Radzieckiej. 700 - hektarowy Las Solnicki leży w obrębie granic Białegostoku i należy do nadleśnictwa Dojlidy. Niebieskim szlakiem przeszliśmy przez Olmonty (Bitwa pod Białymstokiem 1769) i Izabelin (miejsce kaźni okresu powojennego). Nasz spacer zakończyliśmy na Campusie Uniwersytetu, oglądając wystawę dzwonków p. Lecha Pileckiego.

Przewodnikiem 19 – osobowej grupy była Hania Wiatrowska. Słuchaliśmy opowieści Hani i czytaliśmy tablice informacyjne.

Zdjęcia: Elżbieta Wiktor

W dniu 20 sierpnia 2022 r. członkowie Klubu Turystycznego PTTK Senior wybrali się na kolejny spacer do Puszczy Knyszyńskiej Nadleśnictwa Waliły.

Szlak prowadził przez pola pełne dojrzałej już gryki czy dorodnych dyń a na łąkach widzieliśmy mnóstwo nawłoci w pełnym rozkwicie. Ta polska mimoza zwiastuje nadchodząca już jesień. W Królowym Stojle mijaliśmy niewielki żelbetowy most nad Supraślą imienia Sońki i Joachima - w okolicach którego niewykluczone, że w czasie II wojny światowej spotykali się: Joachim - niemiecki oficer i Sońka tutejsza z pobliskiej wioski - postacie tak sugestywnie opisane w romansie Ignacego Karpińskiego "Sońka". W Słuczance, czekając na autobus, posilaliśmy się jabłkami przyniesionymi przez życzliwą mieszkankę wsi. Przewodnikiem 17 osobowej grupy była Iza Walentynowicz.

Tekst i zdjęcia: Krystyna Kulesza

01.08.2022 - "Pomniki Przyrody" - spacer Klubu Turystycznego PTTK Senior

Nasz spacer w poszukiwaniu pomników przyrody w Białymstoku rozpoczęliśmy w Parku Konstytucji 3 Maja gdzie rosną dwie okazałe sosny zwyczajne, następne drzewa pomnikowe: przy ul. Wołodyjowskiego 8 dąb „Michał Wołodyjowski”, wiąz szypułkowy przy Malmeda 31A, okazały dąb szypułkowy przy ul. Skorupskiej 34, klon zwyczajny i buk zwyczajny na posesji Traugutta 11 i grupa drzew za Topolanką ( dęby szypułkowe, kasztanowiec, jesion wyniosły).

Spacer 25 – osobowej grupy prowadziła Iza Walentynowicz.

WYSTĘPY NASZYCH SENIORÓW NA ‘’ARS’’ 2022 WE WŁOCLAWKU

W dniach od 01.07 do 03.07.2022 r. we Włocławku odbył się OGÓLNOPOLSKI PRZEGLĄD
ARTYSTYCZNY RUCHU SENIORÓW „ARS” 2022. W Centrum Kultury „Browar B” prezentowały się
zespoły seniorów z całej Polski . Były to różne grupy artystyczne muzyczne, taneczne i teatralne.
W sumie było 67 grup artystycznych.

Województwo podlaskie reprezentowały:
Chór „ASTRA” z Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Białymstoku
Zespół „O UŚMIECH SENIORA” z Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Białymstoku
Zespół cygański „SARE ROMA” z Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Białymstoku
Chór BELCANTO z klubu „JUBILAT” S.M.R. KOL.
Zespół ludowy „WRZOSY” z Moniek
Miło nam poinformować, iż zespół „SARE ROMA” zajął trzecie miejsce w kategorii „tańce”, a
zespół „O UŚMIECH SENIORA” - wyróżnienie w kategorii „muzyka”. GRATULUJEMY!

Józefina Bukin
Fotografie: Kazimierz Kierus

Klub Turystyczny PTTK SENI0R w dniu 5 lipca 2022 r. zorganizował spływ kajakowy

w Biebrzańskim Parku Narodowym.

30-osobowa grupa rozpoczęła spływ w Brzostowie, gdzie zostały podstawione kajaki i popłynęliśmy Biebrzą w kierunku Wizny. Podziwialiśmy miejsca, które wcześniej mogliśmy oglądać z innej perspektywy: i tak przepływaliśmy obok punktu widokowego w Burzynie, z tarasu którego niedawno podziwialiśmy biebrzańskie rozlewiska czy też obok grodziska Sambory, z którego to miejsca widzieliśmy jak Biebrza wpływa do Narwi a teraz właśnie przepłynęliśmy ten odcinek kajakami.

Pogoda dopisała, humory też. Były kiełbaski i konkurs z nagrodami o Biebrzańskim Parku Narodowym, który zorganizowała nasza niezastąpiona przewodniczka Iza Walentynowicz.

Wszyscy wrócili do Białegostoku w świetnych humorach, gotowi na następne wycieczki a przede wszystkim na kolejny spływ.